Web Site  

man‎Nicolaas Adrianus Roozekrans‏‎, son of Pieter PetrusRoozekrans and Maria Cornelia van der Zwan‏.
Born ‎17 Mar 1864 Haarlem, died ‎21 Nov 1904 Amsterdam (Wilhelmina Gasthuis)‎, age 40 years, buried ‎24 Nov 1904 RK Begraafplaats S Barbara. Occupations: , Op 3 mei 1888 ging hij naar Den Helder. Gevaren op de Z.M. Marnix en in december 1890 op de HM Logementschip "Amstel" als sergeant torpedomaker in Hellevoetsluis.
religie: RK

Opgegroeid in het St. Jacobsgasthuis in Haarlem samen met broer Martinus en zus Helena. Moeder overleed toen hij 3 jaar oud was en zijn vader een paar jaar later. Nicolaas was toen 8 jaar.

Circa 1885 samen met een compagnon een zaak begonnen in Haarlem in import van rijwielen, uit Engeland, Coventry. Nicolaas had de vakkennis en de compagnon het geld.
De zaken gingen goed en Nicolaas had de hoofdvertegenwoordiging voor Nederland en koloniën van drie rijwielen, Engelse merken zoals BSA, Rudge Ridgefort en vermoedelijk Coventry. Helaas is Nicolaas bij zijn afwezigheid opgelicht door zijn compagnon. Deze heeft zijn eigen geld uit de zaak gehaald en veilig gesteld met medeneming van extra geld en hierdoor is de zaak opgeheven.

Hierna heeft hij zich aangemeld bij de marine als torpedomaker en werd sergeant.
vertrokken naar NOI: uit Den Helder met ZM Marnix, 03-05-1888
beroep: sergeant torpedomaker der KM te Soerabaja
In 1898 en 1901 ook bij de actie geweest tegen Atjeh en Lombok.

Toen het schip in de toenmalige marinehaven van Hellevoetsluis lag heeft hij zijn latere vrouw ontmoet. Toen Nicolaas weer moest vertrekken met het schip was de volgende landingsplaats Amsterdam. Hier zijn de kinderen Christina, Brigitta en Piet geboren.

Van 22 tot 30 april 1901 gevestigd in Amsterdam. Daarna vertrokken naar Kortenaar Willemsoord

Op een gegeven moment is Nicolaas overgeplaatst naar Den Helder naar een grotere marinehaven. Hier is hij weer een fietsenzaak begonnen op naam van Leentje omdat je als je bij de marine werkte er geen betrekking naast mocht hebben aan de wal.
Eerst woonde men op de Molengracht waar ze een winkel hadden met daarboven een woonhuis. Ook had men af en toe knechten in dienst. Leentje hielp met behulp van de knechten de klanten, hoofdzakelijk voor het verhuren van fietsen.
Met financiële hulp van broer Martien werd een groter pand aangekocht aan de Weststraat, tegenover de marinewerf en in augustus 1904 werd hier naartoe verhuisd. Vlak hiervoor was Nicolaas echter ziek geworden en in november 1904 overleed hij. Oudste zoon Martien die toen 13 jaar was heeft samen met de knechten geprobeerd de zaak voort te zetten, maar dit ging uiteraard niet goed. De knechten konden niet meer worden betaald. Een oom (Tinus) bracht hulp in de vorm van een meesterknecht uit Haarlem van 34 jaar.

Married ‎31 Dec 1890 Nieuw Helvoet, age 26 years (married 13 years) to:

womanLeentje Christina van Trierum‏, age by marriage 20 years, daughter of Arij van Trierum and Wijburgje Bijl‏.
Born ‎26 Nov 1870 Nieuw Helvoet, died ‎3 Mar 1963 Heemstede‎, age 92 years
Zij vertrok op 29 september 1884 naar Brielle. Vermoedelijk is zij op een gegeven moment weer terug gegaan naar Nieuw Helvoet want daar heeft zij Nicolaas ontmoet en ze zijn ook aldaar gehuwd.

Toen het schip in de toenmalige marinehaven van Hellevoetsluis lag heeft hij zijn latere vrouw ontmoet. Toen Nicolaas weer moest vertrekken met het schip was de volgende landingsplaats Amsterdam. Hier zijn de kinderen Christina, Brigitta en Piet geboren.

Op een gegeven moment is Nicolaas overgeplaatst naar Den Helder naar een grotere marinehaven. Hier is hij weer een fietsenzaak begonnen op naam van Leentje omdat je als je bij de marine werkte er geen betrekking naast mocht hebben aan de wal.
Eerst woonde men op de Molengracht waar ze een winkel hadden met daarboven een woonhuis. Ook had men af en toe knechten in dienst. Leentje hielp met behulp van de knechten de klanten, hoofdzakelijk voor het verhuren van fietsen.
Met financiële hulp van broer Martien werd een groter pand aangekocht aan de Weststraat, tegenover de marinewerf en in augustus 1904 werd hier naartoe verhuisd. Vlak hiervoor was Nicolaas echter ziek geworden en in november 1904 overleed hij. Oudste zoon Martien die toen 13 jaar was heeft samen met de knechten geprobeerd de zaak voort te zetten, maar dit ging uiteraard niet goed. De knechten konden niet meer worden betaald. Een oom (Tinus) bracht hulp in de vorm van een meesterknecht uit Haarlem van 34 jaar.

Bij vonnis van de Arrondissements Rechtbank te Alkmaar d.d. 27 september 1906 in staat van faillisement verklaard.

Children:

1.
manMartinus Johannes (Martien) Roozekrans‏
Born ‎28 Sep 1891 Nieuw Helvoet, died ‎23 Feb 1963 Den Haag‎, age 71 years. Occupation: Op 3-3-1911 voor 5 jaar gaan varen op H.M. "Van Speijk", m.i.v. 15-10-1911 overgeplaatst naar H.M. "Kortenaer".
In 1913 gediend op H.M. "Gelderland", daarna terug op H.M. "Van Speijk".

In 1913 diende Martinus op de H.M. Gelderland:
De Hr.Ms. Gelderland was een Nederlands pantserdekschip van de Hollandklasse, gebouwd door de scheepswerf Fijenoord in Rotterdam. Het schip is genoemd naar de Nederlandse provincie Gelderland. De Gelderland is voornamelijk bekend omdat hij Paul Kruger, de president van de Zuid-Afrikaanse Republiek, naar Europa bracht.[1]
Op 15 juli 1900 werd het schip onder commando van kapitein-ter-zee J.H.L.J. baron Sweerts de Landas Wyborgh in dienst genomen bij de Nederlandse marine.

Eind 1900 bracht de Gelderland president Kruger van Zuid-Afrika van Lourenço Marques naar Marseille. Daarna ging het schip via Algiers en Port Said naar Oost-Indië. Op 10 december 1901, toen het schip op weg was naar Nederlands-Indië, werd het bij Port Said aan bakboord aangevaren door een Engels stoomschip, beladen met kolen. De schade was beperkt, er was schade aan de brug en het gat aan bakboordzijde werd voldoende gestopt om naar Suez te kunnen varen, waar de Gelderland gedokt werd. Er waren geen slachtoffers. Op 6 januari 1901 hervatte men de reis en op 9 januari kwam men aan in Soerabaja.[2]

Op 6 juni 1904 liep het schip samen met zijn zusterschip de Utrecht aan de grond bij Aroes Lampoejang, Zuid-Sumatra doordat dit niet op de kaart stond. Voor reparatie week men vervolgens uit naar respectievelijk Soerabaja en Singapore.[3]

Op 17 juni 1905, na een tijd te hebben gediend in Nederlands-Indië, keerde de Gelderland samen met de Utrecht en de Noordbrabant terug naar Nederland. De reis, van Tandjong Priok naar Den Helder, ging via Mahé, Perim, Port Said, Algiers en Tanger. De schepen arriveerden op 30 augustus 1905 in Den Helder.[4]

Op 28 februari 1908 vestigt hij zich in Raalte (zie gezinskaart regionaal archief Alkmaar)

Tijdens de tweede Castrocrisis in 1908 patrouilleerde het schip samen met de Jacob van Heemskerck en de Friesland voor de Venezolaanse kust.[5]

Op 17 juni 1911 vertrok het schip uit Rotterdam met prins Hendrik aan boord. De prins is aan boord om de inhuldiging van George V van het Verenigd Koninkrijk bij te wonen. Het laatste deel van de reis wordt de Gelderland begeleid door vier Britse torpedoboten.

Op 16 oktober 1912 vertrok het schip met adelborsten naar de Middellandse Zee. Op 11 november kreeg het opdracht om naar Constantinopel te varen vanwege opgelopen politieke spanningen en de direct naderende oorlogsdreiging in verband met de oorlog op de Balkan. Op 18 november ontscheepte het schip een landingsdetachement van 100 man voor de bescherming van de wijk voor gezantschappen aldaar in samenwerking met andere aanwezige mogendheden. Op 30 mei 1913 loste de Kortenaer het schip af in Constantinopel. Men keerde op 19 juni 1913 terug in Den Helder.

Hr. Ms. pantserdekschip Gelderland vertrok den 18den Juni 1911 van Rotterdam naar zee, ten einde Z. K. H. den Prins der Nederlanden. Hertog van Mecklenburg. tot het bijwonen van de plechtige kroning van H.H. M.M. den Koning en de Koningin van Engeland, naar Sheerness over te brengen, alwaar deze bodem den 19den d. a. v. aankwam en Z. K. 11. debarkeerde.
Nadat Z. K. H. zich den 28sten Juni d. a. v. weder aan boord van Hr. Ms. Gelderland had Ingescheept, vertrok deze bodem van Sheerness naar zee en bereikte den Stoten d. a. v. de haven van IJinuiden.
Genoemd pantserdekschip koos 21 October 1911 weder zee voor een oefeningstocht met de adelborsten 2de klasse, 8de afdeeling.
Een bezoek werd gebracht aan Algiers, Villefranche, PortMahon en Gibraltar en 21 December te Willemsoord teruggekeerd.
Den 29sten April 1912 verliet Hr. Ms. Gelderland de haven van Nieuwediep ter aanvaarding van een oefeningstocht in de Noordzee, de Deensclie wateren en den Noord-Atlantischen Oceaan. Na een bezoek aan Aarhus. Frederikshavn en Larvig (Zuidkust Noorwegen), viel deze bodem den 3Osten Mei te Nieuwediep binnen, welke haven den 4den Juni weder voor een tocht naai' de Noorsche wateren werd verlaten

Op 14 maart 1917 vond er aan boord van de Gelderland een explosie plaats tijdens een patrouille langs de Nederlandse kust. Hierbij kwam één man om het leven en negen anderen raakten zwaargewond. Bij terugkomst in Den Helder werd het schip uit dienst genomen en vond er onderhoud plaats.[8] In 1920 werd het schip omgebouwd tot trainingschip.[9]

Hr. Ms. pantserschip Piet Hein maakte van 12 Juli tot 4 Augustus 1910 een oefeningstocht in de Noordzee, op wel-ken tocht een bezoek werd gebracht aan Bergen. Beze bodem werd 16 Februari 1911 te Willemsoord in dienst opgelegd. Te zijner vervanging werd op genoemden datum Hr. Ms. pantserschip Kortenaer te Willemsoord in dienst gesteld. Op 23 Mei 1911 vertrok dit pantserschip naar zee voor een oefe-ningsreis in den Xoord-Atlantischen Oceaan, den 30sten d.a.v. weid Dublin bereikt. Het schip wordt 13 Juni te Wil-lenisoord terugverwacht.
Op 15 oktober 1911 wordt Martinus van de HM van Speijk overgeplaatst naar de HM Kortenaer.

Van den in Mei 1911 aangevangen oefeningstocht keerde Hr. Ms. panteerschip Kortenaer den 13den Juni 1911 te Nieuwediep terug. Deze bodem maakte van den 8den tot den 24sten Augustus 1911 eene oefeningsreis in de Noordzee, op welken tocht van den 10den tot den 17den dier maand een bezoek werd gebracht aan Chiïstiania.
Voor een oefeningstocht in de Noordzee en den Noord-Atlantischen Oceaan vertrok Hr. Ms. Kortenaer den 29sten Mei 19ï2 andermaal naar zee: den 5den Juni d.a.v. werd Dundee bereikt, en den 12den van daar vertrokken ter voortzetting van de reis.

2.
unknown‎Roozekrans stillborn child‏‎
Born ‎3 Mar 1894 Amsterdam

3.
manAdrianus Simon (Aad) Roozekrans‏
Born ‎27 Jul 1895 Warmond, died ‎16 Sep 1984 Rotterdam‎, age 89 years
beroep: chef warenhuis
religie: RK
laatste adres: Rotterdam, Bertrand Russellplaats 94

Op 13 september 1912 vestigt hij zich in Goor en gaat werken bij E.J. Hoek, manufacturier (zie gezinskaart regionaal archief Alkmaar)

In 1913 gevestigd in Den Helder omdat hij daar weer bij zijn oude baas kon gaan werken, een confectiebedrijf. Hij was daar ook in de kost. Vanwege een conflict (zijn baas dacht dat hij een nijptang had gestolen) is hij daar weggegaan.
Hierna heeft hij via een kennis van zus Gitta een half jaar boekhouden geleerd en hierna tot 1914 gewerkt in Lisse bij een manufacturen zaak.

Toen WOI uitbrak ging alles plat en in augustus 1914 ging hij naar Woerden voor een nieuwe betrekking per 1 september 1914. Hier heeft hij zo'n 3 tot 3 1/2 jaar gewerkt.

Hierna vond hij een betrekking in Zaandam. In Zaandam leerde hij ook zijn vrouw kennen.

Uit Nieuws en advertentiebode Den Helder van 1 januari 1913:
Opgave van alhier gevestigde en vertrokken personen van 19 dec. tot en met 26 dec.(1912):
Gevestigd:
A.S. Roozekrans,bediende,Weststaat 81, Goor, R.C. (Rooms Katholiek)

4.
woman‎Christina Maria Roozekrans‏‎
Born ‎22 Aug 1897 Amsterdam, died ‎5 Jan 1898 Amsterdam‎, age 4 months and 2 weeks

5.
woman‎Brigitta Christina (Git) Roozekrans‏‎
Born ‎12 Dec 1898 Amsterdam, died ‎23 Oct 1995 Eindhoven‎, age 96 years
Woonde in ieder geval al in 1960 in Fort Lauderdale, Florida getuige de brieven die ze naar mijn moeder stuurde vanuit daar.

6.
man‎Pieter Cornelis (Piet) Roozekrans‏‎
Born ‎13 Sep 1900 Amsterdam, died ‎24 Sep 1993 Stramproij‎, age 93 years

7.
man‎Cornelis Antonius (Cor) Roozekrans‏‎
Born ‎29 Sep 1902 Den Helder, died ‎2 Apr 1984 Geldrop‎, age 81 years

8.
woman‎Gertrude Klasina (Truus) Roozekrans‏‎
Born ‎5 Jun 1904 Den Helder, died ‎14 Dec 1998‎, age 94 years, buried Heemstede