Geertruida Cornelia Maria (Truus) Nelissen, daughter of Godefriedus Johannes Nelissen and Geertruida Maria Schut. Born 13 Apr 1888 Medemblik, died 31 Jul 1962 Rotterdam, age 74 years. Occupation: onderwijzeres (from 1 May 1912 to 16 Aug 1922) Eervol ontslag per 16-08-1922 als gevolg van aankomend huwelijk op 12-07-1922 Married 18 Jul 1922 Rotterdam, age 34 years (married 40 years) to: Martinus Johannes (Martien) Roozekrans, age by marriage 30 years, son of Nicolaas Adrianus Roozekrans and Leentje Christina van Trierum. Born 28 Sep 1891 Nieuw Helvoet, died 23 Feb 1963 Den Haag, age 71 years. Occupation: Op 3-3-1911 voor 5 jaar gaan varen op H.M. "Van Speijk", m.i.v. 15-10-1911 overgeplaatst naar H.M. "Kortenaer". In 1913 gediend op H.M. "Gelderland", daarna terug op H.M. "Van Speijk". In 1913 diende Martinus op de H.M. Gelderland: De Hr.Ms. Gelderland was een Nederlands pantserdekschip van de Hollandklasse, gebouwd door de scheepswerf Fijenoord in Rotterdam. Het schip is genoemd naar de Nederlandse provincie Gelderland. De Gelderland is voornamelijk bekend omdat hij Paul Kruger, de president van de Zuid-Afrikaanse Republiek, naar Europa bracht.[1] Op 15 juli 1900 werd het schip onder commando van kapitein-ter-zee J.H.L.J. baron Sweerts de Landas Wyborgh in dienst genomen bij de Nederlandse marine. Eind 1900 bracht de Gelderland president Kruger van Zuid-Afrika van Lourenço Marques naar Marseille. Daarna ging het schip via Algiers en Port Said naar Oost-Indië. Op 10 december 1901, toen het schip op weg was naar Nederlands-Indië, werd het bij Port Said aan bakboord aangevaren door een Engels stoomschip, beladen met kolen. De schade was beperkt, er was schade aan de brug en het gat aan bakboordzijde werd voldoende gestopt om naar Suez te kunnen varen, waar de Gelderland gedokt werd. Er waren geen slachtoffers. Op 6 januari 1901 hervatte men de reis en op 9 januari kwam men aan in Soerabaja.[2] Op 6 juni 1904 liep het schip samen met zijn zusterschip de Utrecht aan de grond bij Aroes Lampoejang, Zuid-Sumatra doordat dit niet op de kaart stond. Voor reparatie week men vervolgens uit naar respectievelijk Soerabaja en Singapore.[3] Op 17 juni 1905, na een tijd te hebben gediend in Nederlands-Indië, keerde de Gelderland samen met de Utrecht en de Noordbrabant terug naar Nederland. De reis, van Tandjong Priok naar Den Helder, ging via Mahé, Perim, Port Said, Algiers en Tanger. De schepen arriveerden op 30 augustus 1905 in Den Helder.[4] Op 28 februari 1908 vestigt hij zich in Raalte (zie gezinskaart regionaal archief Alkmaar) Tijdens de tweede Castrocrisis in 1908 patrouilleerde het schip samen met de Jacob van Heemskerck en de Friesland voor de Venezolaanse kust.[5] Op 17 juni 1911 vertrok het schip uit Rotterdam met prins Hendrik aan boord. De prins is aan boord om de inhuldiging van George V van het Verenigd Koninkrijk bij te wonen. Het laatste deel van de reis wordt de Gelderland begeleid door vier Britse torpedoboten. Op 16 oktober 1912 vertrok het schip met adelborsten naar de Middellandse Zee. Op 11 november kreeg het opdracht om naar Constantinopel te varen vanwege opgelopen politieke spanningen en de direct naderende oorlogsdreiging in verband met de oorlog op de Balkan. Op 18 november ontscheepte het schip een landingsdetachement van 100 man voor de bescherming van de wijk voor gezantschappen aldaar in samenwerking met andere aanwezige mogendheden. Op 30 mei 1913 loste de Kortenaer het schip af in Constantinopel. Men keerde op 19 juni 1913 terug in Den Helder. Hr. Ms. pantserdekschip Gelderland vertrok den 18den Juni 1911 van Rotterdam naar zee, ten einde Z. K. H. den Prins der Nederlanden. Hertog van Mecklenburg. tot het bijwonen van de plechtige kroning van H.H. M.M. den Koning en de Koningin van Engeland, naar Sheerness over te brengen, alwaar deze bodem den 19den d. a. v. aankwam en Z. K. 11. debarkeerde. Nadat Z. K. H. zich den 28sten Juni d. a. v. weder aan boord van Hr. Ms. Gelderland had Ingescheept, vertrok deze bodem van Sheerness naar zee en bereikte den Stoten d. a. v. de haven van IJinuiden. Genoemd pantserdekschip koos 21 October 1911 weder zee voor een oefeningstocht met de adelborsten 2de klasse, 8de afdeeling. Een bezoek werd gebracht aan Algiers, Villefranche, PortMahon en Gibraltar en 21 December te Willemsoord teruggekeerd. Den 29sten April 1912 verliet Hr. Ms. Gelderland de haven van Nieuwediep ter aanvaarding van een oefeningstocht in de Noordzee, de Deensclie wateren en den Noord-Atlantischen Oceaan. Na een bezoek aan Aarhus. Frederikshavn en Larvig (Zuidkust Noorwegen), viel deze bodem den 3Osten Mei te Nieuwediep binnen, welke haven den 4den Juni weder voor een tocht naai' de Noorsche wateren werd verlaten Op 14 maart 1917 vond er aan boord van de Gelderland een explosie plaats tijdens een patrouille langs de Nederlandse kust. Hierbij kwam één man om het leven en negen anderen raakten zwaargewond. Bij terugkomst in Den Helder werd het schip uit dienst genomen en vond er onderhoud plaats.[8] In 1920 werd het schip omgebouwd tot trainingschip.[9] Hr. Ms. pantserschip Piet Hein maakte van 12 Juli tot 4 Augustus 1910 een oefeningstocht in de Noordzee, op wel-ken tocht een bezoek werd gebracht aan Bergen. Beze bodem werd 16 Februari 1911 te Willemsoord in dienst opgelegd. Te zijner vervanging werd op genoemden datum Hr. Ms. pantserschip Kortenaer te Willemsoord in dienst gesteld. Op 23 Mei 1911 vertrok dit pantserschip naar zee voor een oefe-ningsreis in den Xoord-Atlantischen Oceaan, den 30sten d.a.v. weid Dublin bereikt. Het schip wordt 13 Juni te Wil-lenisoord terugverwacht. Op 15 oktober 1911 wordt Martinus van de HM van Speijk overgeplaatst naar de HM Kortenaer. Van den in Mei 1911 aangevangen oefeningstocht keerde Hr. Ms. panteerschip Kortenaer den 13den Juni 1911 te Nieuwediep terug. Deze bodem maakte van den 8den tot den 24sten Augustus 1911 eene oefeningsreis in de Noordzee, op welken tocht van den 10den tot den 17den dier maand een bezoek werd gebracht aan Chiïstiania. Voor een oefeningstocht in de Noordzee en den Noord-Atlantischen Oceaan vertrok Hr. Ms. Kortenaer den 29sten Mei 19ï2 andermaal naar zee: den 5den Juni d.a.v. werd Dundee bereikt, en den 12den van daar vertrokken ter voortzetting van de reis. Children: 1. Helena Christina (Lenie) RoozekransBorn 6 Jul 1923 Rotterdam, died 29 Jul 1994 Den Haag, age 71 years, buried 3 Aug 1994 Den Haag 2. NN Roozekrans stillborn boyBorn 23 Jun 1925 Rotterdam levenloos geboren zoon, died 23 Jun 1925 Rotterdam 3. Geertruida Maria "Trudy" RoozekransBorn 22 Jul 1926 Rotterdam, died 11 Jan 2015 Eindhoven, age 88 years |